Proformy
W obrocie gospodarczym powszechnie używa się pojęcia „faktura proforma”. Tak naprawdę proforma nie jest rodzajem faktury, a nawet więcej: nie jest dokumentem księgowym, czy w ogóle dokumentem – proforma nie dokumentuje, czyli nie potwierdza żadnej operacji gospodarczej, nie generuje również zobowiązań między kontrahentami. Ponadto warto wiedzieć, że proformy nie są zdefiniowane w żadnych przepisach.
Jak odróżnić proformę od faktury
Definicja faktury, zawarta w ustawie o VAT wskazuje, że fakturą jest dokument, zawierający wszystkie elementy wymienione przez art. 106e ustawy. Wśród tych elementów, nie ma już samej nazwy „faktura”. Stąd wątpliwości podatników: czy w przypadku, gdy proforma zawiera wszystkie elementy fakturowe, fiskus nie potraktuje jej jak prawdziwej faktury? Aby zapobiec takim niejasnym sytuacjom, zaleca się, aby – oprócz zatytułowania faktury „proforma” – pominąć jeden z obowiązkowych elementów faktury, np. numer NIP czy stawkę podatku.
Proformy w systemie Firmino
Proformę można wystawić do każdego rodzaju dokumentu sprzedażowego. W tym w oknie startowym wybieramy „Wystaw dokument”, a w oknie startowym określamy rodzaj dokumentu na „Proforma”, a „Typ dokumentu” do jakiego chcemy wystawić proformę.
W kolejnym etapie postępujemy analogicznie jak przy wystawianiu dokumentu sprzedaży, wypełniając i zapisując formularz dokumentu.
W każdej chwili do wystawionej wcześniej faktury proforma, możemy wygenerować właściwy dokument sprzedaży, aby to zrobić należy przejść do zakładki Sprzedaż → Proformy, następnie wybrać opcję Akcje → Wystaw dokument i zapisać wygenerowany dokument.
Drukowanie numerów NIP na dokumentach PROFORMA
Jeżeli chcemy, aby na wydruku dokumentu proforma, znalazły się numery NIP, wystarczy przejść do okna Ustawienia -> Wydruki -> Inne i zaznaczyć opcję „Drukuj NIP na proformie”
- GTU – Grupy towarów i usług
- Kody rodzajów transakcji
- Logo firmy na fakturze
- Zmiana wyglądu faktury (szablony wydruków)
- Faktury w języku obcym
- Lista niezapłaconych dokumentów w uwagach faktury
- Nabywca i odbiorca na fakturze
- Podsumowanie w PLN na dokumentach walutowych
- Własna seria numeracji faktur
- Kod SWIFT na fakturze
- „Oryginał” i „Kopia” na wydruku faktury
- Duplikat faktury
- Proformy
- Korekty
- Pieczęć prewencyjna (windykacyjna) na fakturze
- Bonifikata, Rabat, Upust, Opust – zmiana nagłówka kolumny
- Ukrywanie pola „Miejsce wystawienia”
- Podpis i pieczęć na fakturze
- Cena jednostkowa brutto zamiast netto
- Zmienne (miesiąc, rok) w nazwie pozycji na fakturze
- Domyślne ustawienia dokumentu
- Szablon wiadomości z wysłaną fakturą
- Uwagi na wydruku faktury
- Uruchomienie modułu „Księgowość Online”
- Wprowadzanie kosztów
- Rozliczanie miesiąca
- Księga Przychodów i Rozchodów
- Ewidencja Przychodu (Ryczałt)
- Rejestr VAT
- Składki ZUS
- Podatek dochodowy
- Środki Trwałe
- Schematy księgowania podatku VAT dokumentów kosztowych
- Zwolnienie z ZUS w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej
- Dokumenty nierozliczone
- Dokumenty rozliczone
- Rozliczenia
- Kasa
- Bank
- Źródła rejestrowania spłat dokumentów
- Dodawanie dokumentu kasowego (KP, KW)
- Dodawanie dokumentu bankowego (BP, BW)
- Prowadzenie kilku kas
- Prowadzenie kilku banków
- Raport kasowy
- Import transakcji bankowych
- Masowe rozliczanie dokumentów