Inwentaryzacja
Inwentaryzacja w Firmino umożliwia automatyczne wyliczenie stanu księgowego kartotek towarowych w magazynie i pozwala na wprowadzenie „stanu spisanego” na podstawie przeprowadzonego spisu z natury. Po zakończonej inwentaryzacji program umożliwia wydrukowanie dokumentów księgowych „Podsumowanie Inwentaryzacji” oraz „Rozliczenie Inwentaryzacji”.
Poniżej znajdziesz instrukcje dotyczące:
- otwarcia inwentaryzacji
- spisu z natury
- zamknięcia inwentaryzacji
- podsumowania i rozliczenia inwentaryzacji
Otwarcie Inwentaryzacji
W celu rozpoczęcia nowej inwentaryzacji należy przejść do zakładki Magazyn → Inwentaryzacja i wybrać opcję „Dodaj inwentaryzację”.
W oknie które się pojawi uzupełniamy „Datę inwentaryzacji” i „Opis” oraz określamy sposób wyliczenia stanu spisanego.
Do wyboru mamy:
- „Z naliczonego stanu magazynowego” – aktualny stan magazynowy z uwzględnieniem ręcznych modyfikacji ilości produktów.
- „Z naliczonego stanu księgowego” – stan wyliczony z uwzględnieniem pozycji w wystawianych dokumentach sprzedażowych.
W sytuacji gdy pozycje na fakturach nie zostały pobrane z karotek, nie będą one uwzględnione w wyliczeniu stanu księgowego.
- „Nie przepisuj” – w sytuacji gdy chcemy ręcznie wprowadzić stan spisany.
Po wybraniu opcji „Zapisz” program rozpocznie wyliczanie stanu księgowego kartotek towarowych w naszym magazynie, przy większej ilości pozycji proces ten może potrwać parę minut. W kolejnym oknie uzupełniamy skład komisji inwentaryzacyjnej.
Następnie możemy rozpocząć wprowadzanie stanu spisanego, według spisu z natury (o ile nie wybraliśmy wcześniej opcji automatycznego przypisania stanu z naliczonego stanu magazynowego lub księgowego). W tym celu klikamy w wybraną kartotekę na liście…
… i nanosimy spisaną ilość.
Dla nadwyżek podpowiadana jest średnioważona cena zakupu, którą również możemy zmodyfikować.
Arkusz spisu z natury
Do przeprowadzenia spisu z natury można wydrukować z programu odpowiedni arkusz. W tym celu należy przejść do zakładki Magazyn → Inwentaryzacja i przy wybranej inwentaryzacji wybrać Akcje → Drukuj arkusz spisowy.
Program wygeneruje PDF, który ułatwi przeprowadzenie spisu z natury.
Zamknięcie inwentaryzacji
Po zakończeniu wprowadzania do systemu stanu spisanego, możemy zamknąć inwentaryzację. Przechodzimy do formularza inwentaryzacji i wybieramy opcję „Zamknij inwentaryzację”. Po przeliczeniu program wyświetli podsumowanie inwentaryzacji, a w zakładce Magazyn → Dokumenty, pojawią się dokumenty do inwentaryzacji INW+ i INW-.
Po zamknięciu inwentaryzacji wszystkie dokumenty sprzedaży i zakupu z danego okresu zostają zablokowane, a ich edycja będzie niemożliwa. Ewentualne ponowne otworzenie inwentaryzacji umożliwi edycję zablokowanych dokumentów.
Podsumowanie i rozliczenie Inwentaryzacji
Po zakończonej inwentaryzacji dokumenty Podsumowanie Inwentaryzacji oraz Rozliczenie Inwentaryzacji będą dostępne do wydruku z poziomu Akcji w zakładce Magazyn → Inwentaryzacja.
Poradnik użytkownika
- Logo firmy na fakturze
- Zmiana wyglądu faktury (szablony wydruków)
- Faktury w języku obcym
- Lista niezapłaconych dokumentów w uwagach faktury
- Nabywca i odbiorca na fakturze
- Podsumowanie w PLN na dokumentach walutowych
- Własna seria numeracji faktur
- Kod SWIFT na fakturze
- „Oryginał” i „Kopia” na wydruku faktury
- Pieczęć prewencyjna (windykacyjna) na fakturze
- Bonifikata, Rabat, Upust, Opust – zmiana nagłówka kolumny
- Ukrywanie pola „Miejsce wystawienia”
- Podpis i pieczęć na fakturze
- Cena jednostkowa brutto zamiast netto
- Zmienne (miesiąc, rok) w nazwie pozycji na fakturze
- Domyślne ustawienia dokumentu
- Szablon wiadomości z wysłaną fakturą
- Uwagi na wydruku faktury
- Dokumenty nierozliczone
- Dokumenty rozliczone
- Rozliczenia
- Kasa
- Bank
- Źródła rejestrowania spłat dokumentów
- Dodawanie dokumentu kasowego (KP, KW)
- Dodawanie dokumentu bankowego (BP, BW)
- Prowadzenie kilku kas
- Prowadzenie kilku banków
- Raport kasowy
- Import transakcji bankowych
- Masowe rozliczanie dokumentów