Inwentaryzacja
Inwentaryzacja w Firmino umożliwia automatyczne wyliczenie stanu księgowego kartotek towarowych w magazynie i pozwala na wprowadzenie „stanu spisanego” na podstawie przeprowadzonego spisu z natury. Po zakończonej inwentaryzacji program umożliwia wydrukowanie dokumentów księgowych „Podsumowanie Inwentaryzacji” oraz „Rozliczenie Inwentaryzacji”.
Otwarcie Inwentaryzacji
W celu rozpoczęcia nowej inwentaryzacji należy przejść do zakładki Magazyn → Inwentaryzacja i wybrać opcję „Dodaj inwentaryzację”.
W oknie które się pojawi uzupełniamy „Datę inwentaryzacji” i „Opis” oraz określamy sposób wyliczenia stanu spisanego.
Do wyboru mamy:
- „Z naliczonego stanu magazynowego” – aktualny stan magazynowy z uwzględnieniem ręcznych modyfikacji ilości produktów.
- „Z naliczonego stanu księgowego” – stan wyliczony z uwzględnieniem pozycji w wystawianych dokumentach sprzedażowych.
- „Nie przepisuj” – w sytuacji gdy chcemy ręcznie wprowadzić stan spisany.
Po wybraniu opcji „Zapisz” program rozpocznie wyliczanie stanu księgowego kartotek towarowych w naszym magazynie, przy większej ilości pozycji proces ten może potrwać parę minut. W kolejnym oknie uzupełniamy skład komisji inwentaryzacyjnej.
Następnie możemy rozpocząć wprowadzanie stanu spisanego, według spisu z natury (o ile nie wybraliśmy wcześniej opcji automatycznego przypisania stanu z naliczonego stanu magazynowego lub księgowego). W tym celu klikamy w wybraną kartotekę na liście…
… i nanosimy spisaną ilość.
Dla nadwyżek podpowiadana jest średnio ważona cena zakupu, którą również możemy zmodyfikować.
Arkusz spisu z natury
Do przeprowadzenia spisu z natury można wydrukować z programu odpowiedni arkusz. W tym celu należy przejść do zakładki Magazyn → Inwentaryzacja i przy wybranej inwentaryzacji wybrać Akcje → Drukuj arkusz spisowy.
Program wygeneruje PDF, który ułatwi przeprowadzenie spisu z natury.
Zamknięcie inwentaryzacji
Po zakończeniu wprowadzania do systemu stanu spisanego, możemy zamknąć inwentaryzację. Przechodzimy do formularza inwentaryzacji i wybieramy opcję „Zamknij inwentaryzację”. Po przeliczeniu program wyświetli podsumowanie inwentaryzacji, a w zakładce Magazyn → Dokumenty, pojawią się dokumenty do inwentaryzacji INW+ i INW-.
Podsumowanie i rozliczenie Inwentaryzacji
Po zakończonej inwentaryzacji dokumenty Podsumowanie Inwentaryzacji oraz Rozliczenie Inwentaryzacji będą dostępne do wydruku z poziomu Akcji w zakładce Magazyn → Inwentaryzacja.