Środki Trwałe
W Streamsoft Firmino możesz w prosty sposób prowadzić ewidencję środków trwałych oraz zarządzać ich amortyzacją i innymi operacjami.
Ewidencja środków trwałych
Wszystkie środki trwałe znajdziesz w zakładce Księgowość → Ewidencje → Środki trwałe.

W tym miejscu możesz wykonać następujące operacje na środku trwałym:
- dodać nowy środek trwały,
- ulepszyć istniejący środek trwały,
- zmniejszyć wartość środka trwałego,
- zlikwidować środek trwały,
- wydrukować plan amortyzacji.
Dodawanie środka trwałego
Środek trwały możesz dodać na dwa sposoby:
1. Automatyczne dodanie podczas wprowadzania faktury kosztowej
Podczas zapisywania faktury kosztowej system automatycznie sprawdzi, czy koszt dotyczy zakupu środka trwałego. Jeśli tak, pojawi się okno umożliwiające szybkie dodanie środka trwałego do ewidencji.

2. Ręczne dodanie środka trwałego
Możesz także dodać środek trwały ręcznie, przechodząc do Księgowość → Ewidencje → Środki trwałe i klikając opcję Dodaj środek trwały.

Uruchomi się kreator, w którym możesz wybrać najpopularniejsze rodzaje środków trwałych (wybór automatycznie podpowie KŚT, stawkę i metodę amortyzacji) lub wybrać opcję inne – wtedy samodzielnie określasz KŚT, stawkę i metodę amortyzacji.
W oknie dodawania środka trwałego uzupełnij następujące dane:
- nazwa środka trwałego,
- dokument nabycia,
- data nabycia i wprowadzenia do ewidencji,
- wartość nabycia,
- kwota już zamortyzowana (jeśli dotyczy),
- dotacje przy zakupie (jeżeli wystąpiły),
- dodatkowe koszty nabycia.

Po zapisaniu środek trwały zostanie dodany do ewidencji.

Księgowanie amortyzacji
Księgowanie amortyzacji odbywa się podczas rozliczania miesiąca. Na etapie weryfikacji dokumentów system sprawdza, czy posiadasz środki trwałe. Jeśli tak, pojawi się opcja Nalicz amortyzację. Kliknij ją, aby automatycznie naliczyć i zaksięgować odpisy amortyzacyjne.
Wydruk planu amortyzacji
Aby wydrukować plan amortyzacji środka trwałego, będąc na wybranym środku trwałym w zakładce Księgowość → Ewidencje → Środki trwałe, wybierz akcję Drukuj plan amortyzacji.

Ulepszenia i zmniejszenie wartości
Aby zmienić wartość środka trwałego, wybierz odpowiednią opcję:
- Ulepszenie – jeśli zwiększasz wartość środka trwałego,
- Zmniejszenie wartości – jeśli wartość ulega obniżeniu.
Obie opcje dostępne są z poziomu akcji danego środka trwałego w zakładce Księgowość → Ewidencje → Środki trwałe.

Następnie w wyświetlonym oknie uzupełnij nową wartość środka trwałego oraz opisz zdarzenie.
Likwidacja środka trwałego
Aby zlikwidować środek trwały, wybierz opcję Likwidacja, zbycie ŚT z poziomu akcji na wybranym środku trwałym w zakładce Księgowość → Ewidencje → Środki trwałe.

Historia operacji na środku trwałym
Historię wszystkich operacji wykonanych na danym środku trwałym możesz sprawdzić, przechodząc do: Księgowość → Ewidencje → Środki trwałe, wybierz konkretny środek trwały i rozwiń sekcję Historia operacji.