Wprowadzanie kosztów

W Streamsoft Firmino możesz wprowadzać koszty na kilka sposobów – korzystając z Doradcy wprowadzenia kosztów lub dodając koszty samodzielnie.

Doradca wprowadzenia kosztów

Podstawową metodą wprowadzania kosztów jest skorzystanie z Doradcy wprowadzenia kosztów. Opcja ta dostępna jest w zakładce Koszty → Dokumenty – kliknij przycisk Dodaj koszt.

Streamsoft Firmino - Dodaj Koszt

Następnie wybierz odpowiednią grupę kosztową (np. telefon).

Wybór grupy kosztów

Po wybraniu grupy, zobaczysz listę dostępnych rodzajów kosztów. Przykładowo, klikając w grupę „Telefon”, możesz wybrać rodzaj kosztu „Abonament telefoniczny”.

Wybór rodzaju kosztu

W ostatnim kroku uzupełnij niezbędne informacje dotyczące kosztu, takie jak:

  • kontrahent,
  • numer i data faktury,
  • kwota.
Wprowadzanie kosztu

Możesz dodać też załącznik (np. skan faktury).

Koszty -> Załącznik

Po zapisaniu, dokument zostanie automatycznie zaksięgowany.

Wprowadzanie kosztu

Zarządzanie grupami i rodzajami kosztów

Możesz dowolnie zarządzać grupami i rodzajami kosztów – wyświetlać tylko te, które są Ci potrzebne, dodawać nowe lub edytować istniejące.

Opcja Zarządzaj grupami kosztów – pozwala na wyświetlanie wybranych grup oraz dodawanie nowych (własnych) grup kosztowych.

Zarządzanie grupami kosztowymi

Opcja  Zarządzaj rodzajami kosztów – umożliwia wyświetlanie wybranych rodzajów kosztów oraz dodawanie własnych definicji kosztowych, analogicznie jak w przypadku grup.

Zarządzanie rodzajami kosztów

Aby dodać nowy rodzaj kosztu, kliknij Dodaj nowy rodzaj kosztu.

Dodaj nowy rodzaj kosztu

Określ sposób jego księgowania i zapisz.

Formularz nowego rodzaju kosztu

Nowy koszt będzie dostępny w przypisanej grupie kosztowej.

Widok nowego rodzaju kosztu

Ważne!
Koszty dodane przez użytkownika oznaczone są gwiazdką.

Dodawanie kosztów bez pomocy doradcy

Jeśli wolisz, możesz dodać koszt bez korzystania z Doradcy. W tym celu wybierz opcję Dodaj koszt bez pomocy doradcy.

Dodawanie kosztu bez pomocy doradcy

W tym trybie po prostu uzupełnij podstawowe dane dokumentu (data, kontrahent, kwota itp.), a następnie przejdź do zakładki Księgowanie i określ sposób księgowania kosztu.

Ustawienia Księgowania

Pola wymagane do uzupełnienia w przypadku KPiR:

  • Opis zdarzenia gospodarczego
  • Kolumna księgi do której ma trafić zapis
  • Jak ma wyglądać wpis księgowy, czyli czy ma to być:
    • KPIR + Rejestr VAT
    • KPIR
    • Rejestr VAT
    • Bez wpisu do ksiąg
  • Czy należy oznaczyć zakup dodatkowym parametrem:
    • MK – Faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy.
    • VAT_RR – Faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy.
    • WEW – Dokument wewnętrzny
  • Czy koszt dotyczy sprzedaży wyłącznie opodatkowanej, czy bez prawa do odliczeń
  • Schemat księgowania:
    • Nabycie towarów i usług – zakup towarów i usług na terytorium Polski.
    • Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – nabycie prawa do rozporządzania towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium Polski z terytorium innego państwa członkowskiego UE gdzie nabywcą jest polski podatnik VAT lub podatnik od wartości dodanej, a nabyte towary służą prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Nabywcą może być również osoba prawna niebędąca podatnikiem. Dostawca towarów powinien być podatnikiem VAT lub podatnikiem od wartości dodanej.
    • Import usług – świadczenie usług, z tytułu których wykonania podatnikiem jest nabywca. W tym przypadku podatnikami są osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę, miejsce zamieszkania lub stałego prowadzenia działalności poza terytorium Polski.
    • Import usług art. 28b. – Miejscem świadczenia usług zgodnie z art. 28b ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług może być miejsce, w którym usługobiorca posiada:
      – siedzibę działalności gospodarczej,
      – stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej jeśli jest inne niż miejsce siedziby,
      – stałe miejsce zamieszkania lub pobytu jeśli nie ma siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności.
    • Zakup środka trwałego – zakup aktywów trwałych, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletnych, zdatnych do użytku i przeznaczonych na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności: nieruchomości, maszyny, urządzenia, środki transportu, ulepszenia w obcych środkach trwałych, inwentarz żywy.
    • Zakup środka trwałego dla WNT – zakup środka trwałego na terytorium państwa członkowskiego.
    • Faktura za samochód – zakup paliwa, części eksploatacyjnych oraz serwis samochodów, które są używane zarówno do celów prywatnych oraz do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma prawo z takiej faktury odliczyć 50% lub 100% naliczonego VAT.
    • Nie dotyczy VAT – dokument kosztowy nie wchodzi do rejestru VAT.
    • Amortyzacja – amortyzacja środka trwałego.
    • Składka zdrowotna – składka zdrowotna właściciela.
    • Składka na Fundusz Pracy – składka na fundusz pracy właściciela.
    • Korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych
    • Korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć