Ewidencja przychodów (Ryczałt)

Ewidencja przychodów to uproszczona forma rejestrowania przychodów, obowiązkowa dla podatników rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ewidencja przychodów służy jako podstawa do wyliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z obowiązującymi stawkami. Wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju prowadzonej działalności.

Czym jest ewidencja przychodów i kto ma obowiązek ją prowadzić?

Ryczał od przychodów ewidencjonowanych jest preferencyjną formą opodatkowania, możliwą do wyboru przez przedsiębiorców spełniających określone warunki. Przede wszystkim ryczałt jest dostępny dla przedsiębiorców osiągających przychody nieprzekraczające 2 milionów euro rocznie (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że z możliwości wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania została wykluczona część przedsiębiorców niezależnie od wysokości osiąganych przychodów. Są to np. przedsiębiorcy prowadzący apteki czy handlujący częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Pełną listę włączeń można znaleźć w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedsiębiorca, który wybrał jako formę opodatkowania ryczał od przychodów ewidencjonowanych, ma obowiązek prowadzić ewidencję przychodów, w której jak sama nazwa wskazuje ujmuje jedynie przychody uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Koszty nie podlegają ewidencji przez ryczałtowca, ponieważ opodatkowanie ryczałtem wiąże się z ustalaniem podstawy opodatkowania na podstawie osiągniętych przychodów, bez pomniejszenia ich o poniesione koszty. Ewidencja przychodów jest więc uproszczoną formą prowadzenia księgowości.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów. Ryczałtowcy prowadzą ewidencję przychodów na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17.12.2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W rozporządzeniu tym określono sposób prowadzenia ewidencji przychodów, zwanej dalej „ewidencją”, oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ewidencja, aby stanowiła dowód w postępowaniu podatkowym, a także sposób dokumentowania przychodów oraz obliczania należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zasady prowadzenia ewidencji przychodów

Ewidencja przychodów może być prowadzona zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Przy czym prowadząc ewidencję przychodów papierowo, podatnik jest zobowiązany ją zbroszurować i kolejno ponumerować jej karty.

Zapisów w ewidencji przychodów dokonuje się na podstawie faktur, rachunków oraz dokumentów celnych wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, a w przypadku sprzedaży bez faktur – na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie jest wykazana wysokość tych przychodów za ten dzień z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku podatników ewidencjonujących sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej zapisy w ewidencji przychodów dokonywane są na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów. Na odwrocie raportu fiskalnego dobowego przedsiębiorca powinien wpisać łączną wysokość przychodów wynikającą z tego raportu – z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zapisy dotyczące przychodów mogą być również dokonywane na podstawie dziennego zestawienia faktur zawierającego następujące dane:

  • datę,
  • numer zestawienia,
  • numery faktur objętych zestawieniem,
  • daty faktur objętych zestawieniem,
  • łączną wysokość przychodów wynikającą z faktur objętych zestawieniem z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zapisy w ewidencji są dokonywane w porządku chronologicznym, jednak nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Z czego składa się ewidencja przychodów?

Zwartość ewidencji przychodów jest ściśle określona i wynika z wzoru zamieszczonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ewidencja przychodów zawiera następujące pozycje:

  • LP – kolejny numer zapisu w ewidencji przychodów;
  • data wpisu – datę wykazania przychodu w ewidencji przychodów;
  • datę uzyskania przychodu – datę, w której powstał obowiązek podatkowy dla danego przychodu;
  • numer dowodu, na podstawie którego dokonano wpisu;
  • przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki – wykazanie wysokości poszczególnych przychodów według obowiązujących stawek ryczałtu;
  • ogółem przychody – suma przychodów;
  • uwagi.

Ewidencja przychodów prowadzona rzetelnie i w sposób niewadliwy

Przedsiębiorca opodatkowany ryczałtem powinien prowadzić ewidencję przychodów rzetelnie i w sposób niewadliwy. Za niewadliwą uznaje się ewidencję prowadzoną zgodnie z przepisami ustawy i rozporządzenia. Za rzetelną uznaje się ewidencję, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty.

Ewidencję uznaje się za rzetelną i niewadliwą, również gdy:

1) niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodów łącznie nie przekraczają 0,5% przychodu wykazanego w ewidencji za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym organ podatkowy stwierdził te błędy, lub

2) brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie ewidencji, lub

3) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w ewidencji przed rozpoczęciem kontroli przez organ podatkowy lub w terminie, w którym podatnikowi przysługuje uprawnienie do skorygowania deklaracji, lub

4) błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada na to odpowiednie dowody księgowe.


Karolina Szopa

Karolina Szopa

Księgowa