Numer BDO na fakturze

Rejestr BDO to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Rejestr BDO jest częścią systemu informatycznego gromadzącego dane dotyczące produktów, opakowań i gospodarki odpadami (BDO).

System ten służy do rejestrowania informacji na temat odpadów oraz umożliwia elektroniczne wykonywanie obowiązków związanych z rejestracją, ewidencją oraz sprawozdawczością. Rejestr BDO prowadzą marszałkowie województw.

Korzyści wynikające z funkcjonowania BDO są znaczące dla systemu gospodarki odpadami. Elektroniczny rejestr BDO zapewnia skuteczniejszą kontrolę nad obrotem odpadami w kraju, bieżący monitoring ich przepływu dzięki prowadzeniu elektronicznej ewidencji oraz przyczynia się do ograniczenia nieprawidłowości w sektorze gospodarki odpadami, zwiększając przejrzystość i odpowiedzialność podmiotów działających w tym obszarze. System BDO usprawnia również proces rejestracji, aktualizacji danych, wykreślania podmiotów z rejestru czy prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości, co ułatwia realizację tych obowiązków przez przedsiębiorców i znacząco przyspiesza procedury administracyjne.

Kto ma obowiązek rejestracji w BDO?

Konieczność rejestracji w BDO jest uzależniona od sektora, w którym działa przedsiębiorstwo, oraz rodzaju wykonywanych czynności. Do uzyskania wpisu w rejestrze BDO, prowadzenia w nim ewidencji i sprawozdawczości odpadów zobowiązani są przedsiębiorcy, którzy:

  • wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów,
  • wprowadzają na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • produkują lub importują opakowania albo kupują je w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych (od firm unijnych).

Obowiązek wpisu do rejestru BDO dotyczy między innymi przedsiębiorców prowadzących sklepy lub hurtownie, którzy udostępniają klientom do pakowania produktów torby na zakupy z tworzywa sztucznego objęte opłatą recyklingową.

Przedsiębiorca może zostać wpisany do rejestru na podstawie złożonego przez siebie wniosku lub z urzędu. Pełny katalog podmiotów zobligowanych do rejestracji w BDO znajduje się w art. 50 ust. 1 i art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach. Przy czym w art. 50 wymieniono rodzaje działalności, które podlegają wpisowi do rejestru BDO na wniosek przedsiębiorcy, co oznacza że konieczne jest samodzielne złożenie wniosku o dokonanie wpisu w rejestrze BDO. Natomiast w art. 51 wymieniono sytuacje, w których podmioty podlegają automatycznemu wpisowi do rejestru BDO przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności danego podmiotu.

BDO udostępnia interaktywny formularz, wypełniając go przedsiębiorca może sprawdzić czy podlega obowiązkowi rejestracji w BDO. Należy przy tym mieć na uwadze, że wynik ma charakter informacyjny, nie stanowi wiążącej wykładni prawa i nie zwalnia podmiotu z odpowiedzialności prawnej za niezłożenie lub błędne złożenie wniosku. W razie wątpliwości, warto skontaktować się z właściwym Urzędem Marszałkowskim.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i są objęci systemem odbioru odpadów komunalnych, są traktowani jako wytwórcy odpadów komunalnych. Takie podmioty nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji ani rejestracji w BDO.

Jeżeli prowadzona działalność wymaga wpisu do rejestru BDO, należy go uzyskać przed jej rozpoczęciem. Marszałek województwa ma 30 dni na dokonanie wpisu do Rejestru BDO, licząc od dnia złożenia prawidłowo wypełnionego i kompletnego wniosku. Przy czym przedsiębiorcy, którzy złożyli wniosek o wpis do rejestru BDO, ale jeszcze go nie uzyskali, mogą prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej.

W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru, podmiot jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, do złożenia marszałkowi województwa wniosku o wykreślenie z rejestru przy użyciu formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Dopełnienie formalności związanych z rejestracją, ewidencją oraz sprawozdawczością jest szczególnie istotne, ponieważ za brak wniosku o wpis do rejestru, zmianę wpisu do rejestru, wykreślenie z rejestru, złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym czy za gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru grozi kara aresztu albo grzywny. Natomiast prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do rejestru zagrożone jest administracyjną karą pieniężną od 5 000 zł do nawet 1 000 000 zł. Przewidziane są także kary za transport odpadów bez wpisu do Rejestru BDO (administracyjna kara pieniężna od 2 000 do 10 000 zł) oraz za niedostarczenie odpadów przez transportującego odpady do posiadacza odpadów/miejsca przeznaczenia odpadów, wskazanego przez zlecającego usługę transportu odpadów (administracyjna kara pieniężna 1 000 zł – 100 000 zł). Administracyjna kara pieniężna od 5 000 zł do 1 000 000 zł może zostać nałożona również za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością objętą wpisem do rejestru BDO, o czym więcej w dalszej części artykułu.

Jak uzyskać numer BDO?

Wniosek o wpis do rejestru BDO należy złożyć przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem strony internetowej: www.bdo.mos.gov.pl. Rejestracja do BDO jest możliwa wyłącznie w formie elektronicznej. Wypełniając wniosek można skorzystać z instrukcji użytkownika systemu bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Wraz z wnioskiem należy przedłożyć oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru lub oświadczenie o braku okoliczności skutkujących wykreśleniem z rejestru oraz oświadczenie potwierdzające, że dane zawarte w tych wnioskach są zgodne ze stanem faktycznym. Do wniosku dołącza się dowód uiszczenia opłaty rejestrowej (o ile przedsiębiorca podlega obowiązkowi jej uiszczenia) oraz ewentualne inne dokumenty.

Po dokonaniu wpisu do Rejestru BDO informacja o uzyskaniu wpisu oraz o nadaniu indywidualnego numeru rejestrowego przekazywana jest drogą elektroniczną. W wyniku rejestracji do BDO zostaną również nadane dane dostępowe – login i hasło – umożliwiające logowanie do systemu BDO oraz składanie sprawozdań.

Opłata rejestrowa i roczna za wpis do BDO – kogo dotyczy?

Część podmiotów zarejestrowanych w BDO ma obowiązek ponoszenia opłat. Zgodnie z art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach wpis do rejestru dla:

  1. wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli,
  2. wprowadzających baterie lub akumulatory,
  3. wprowadzających pojazdy,
  4. producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań,
  5. wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach,
  6. wprowadzających do obrotu opony,
  7. wprowadzających do obrotu oleje smarowe,
  8. wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
  9. wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne,
  10. podmiotów reprezentujących

– podlega opłacie rejestrowej.

Dodatkowo wymienione powyżej podmioty wpisane do rejestru uiszczają w terminie do końca lutego każdego roku opłatę roczną za dany rok. Przy czym opłaty rocznej nie uiszcza się w roku, w którym została uiszczona opłata rejestrowa.

Opłaty rejestrowej nie uiszcza natomiast przedsiębiorca wpisany do rejestru, o którym mowa w ustawie o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), który składając wniosek o wpis do rejestru przedłoży informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Przedsiębiorca ten nie uiszcza także opłaty rocznej w roku, w którym uzyskał wpis do rejestru.

Ile wynosi opłata rejestrowa i roczna za wpis do BDO?

Wysokość opłaty rejestrowej i wysokość opłaty rocznej wynosi od 50 do 2.000 zł. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności, o której mowa w art. 50 ust. 1, w więcej niż jednym zakresie, przedsiębiorca ten uiszcza jedną, najwyższą opłatę rejestrową.

Wysokość stawek opłaty rejestrowej i opłaty rocznej określa w drodze rozporządzenia Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, biorąc pod uwagę koszty prowadzenia rejestru oraz że opłaty te nie powinny stanowić przeszkody w uzyskaniu wpisu do rejestru albo w wykonywaniu działalności gospodarczej, zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Z dniem 1 stycznia 2025 roku, na podstawie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 roku w sprawie wysokości opłaty rejestrowej i opłaty rocznej, wprowadzono nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Aktualnie opłata rejestrowa i opłata roczna wynosi:

  • 200 zł dla mikroprzedsiębiorców,
  • 800 zł dla przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy.

Opłatę rejestrową i opłatę roczną wnosi się na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego. W przypadku nieuiszczenia obowiązkowej opłaty rocznej, marszałek województwa dokonuje z urzędu, w drodze decyzji, wykreślenia podmiotu z rejestru.

Czy jest obowiązek umieszczenia numeru BDO na fakturze?

Uzyskanie wpisu do rejestru BDO jest równoznaczne z nadaniem indywidualnego numeru rejestrowego przekazywanego przedsiębiorcy drogą elektroniczną. Indywidualny numer rejestrowy część przedsiębiorców musi obowiązkowo umieszczać na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością, stanowi o tym art. 63 ust. 1 ustawy o odpadach.

„Podmiot, o którym mowa w art. 57 ust. 1, jest obowiązany umieszczać numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością”.

Zatem podmioty zobowiązane do uiszczenia opłaty rejestrowej mają obowiązek umieszczania indywidualnego numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

W wyjaśnieniach zamieszczonych na stronie internetowej BDO wskazano, że Numer rejestrowy należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie wprowadzanych opakowań, produktów i odpadów, na przykład:

  • fakturach VAT,
  • paragonach fiskalnych,
  • umowach kupna-sprzedaży,
  • sprawozdaniach,
  • kartach przekazania odpadów,
  • kartach ewidencji odpadów.

Na innych dokumentach nie trzeba umieszczać numeru rejestrowego, dotyczy to np. dokumentów kadrowych, związanych z bieżącą obsługą administracyjną i funkcjonowaniem biura firmy, przekazywanych do urzędu skarbowego czy pozostałych dokumentów nie związanych bezpośrednio z działalnością objętą wpisem do rejestru BDO. Nie ma natomiast przeciwwskazań, aby umieszczać numer BDO również na innych dokumentach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Obowiązujące przepisy nie precyzują czy indywidualny numer rejestrowy należy umieszczać na każdej fakturze VAT czy tylko na tych, które dotyczą części działalności związanej z odpadami. W związku z brakiem jednoznacznej odpowiedzi i zagrożeniem administracyjną karą pieniężną od 5 000 zł do 1 000 000 zł za nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością objętą wpisem do rejestru BDO, zaleca się przedsiębiorcom zamieszczanie numeru rejestrowego na każdej fakturze, nawet jeżeli nie jest ona związana z działalnością w zakresie wprowadzanych opakowań, produktów i odpadów. Przepisy ustawy o odpadach nie wskazują konkretnej formy umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach firmowych. Oznacza to, że indywidualny numer rejestrowy może zostać umieszczony np. na pieczęci firmowej czy też obok danych firmy takich jak np. NIP czy REGON.


Karolina Szopa

Karolina Szopa

Księgowa